Vítejte v byznysu, kde uspět může každý.
Menu
Zavřít

10. šokujících předpovědi Saxo Bank pro rok 2019 II.

Očima brokerů

Letošní předpovědi mají jeden společný jmenovatel: "čeho je moc, toho je příliš". Svět už mele z posledního a co nejdříve by se měl probudit a začít pracovat na reformách. Ne proto, že chce, ale proto, že musí. Náznaky jsou vidět všude. Rok 2019 bude proto znamenat odklonění od původní cesty. Dostáváme se na konec etapy hromadění nového dluhu a příští rok budeme doplácet za všechny naše předchozí chybné kroky. Velký úvěrový cyklus už nyní, na konci roku 2018, vykazuje příznaky napětí a příští rok ovlivní i vyspělé trhy. Centrální banky poté budou muset přemýšlet co dál. Koneckonců tištění peněz od roku 2008 jen vykopalo hlubší díru plnou dluhů a centrální banky již nyní tento závazek nedokáží řídit.

6. Austrálie znárodní čtyři velké banky

Odvětví nemovitostí se v roce 2019 dostane v Austrálii do velkých problémů, které způsobí pokles poskytování úvěrů. Následkem zasedání Královské komise bude zmrazena úvěrová činnost bank. Ty budou nuceny i nadále utahovat kohoutky poskytování úvěrů. Austrálie následně poprvé za 27 let spadne do recese, protože pokles cen nemovitostí zničí bohatství domácností i spotřebitelské výdaje. Dále klesne HDP a prasknutí bubliny s nedobytnými dluhy sníží marže a zisky bank. Ztráty bank budou až příliš velké a budou proto od australské centrální banky žádat záchranná opatření, možná až rekapitalizaci a sekuritizaci hypoték.


7. Německo upadne do recese

Německo bylo světovým lídrem pro celá desetiletí, avšak v roce 2019 se mu nebude dařit dostatečně využít své moderní technologie. Korunním klenotem německé ekonomiky tvořícím 14 % HDP země je automobilový průmysl. Ten má být motorem s novým velkým milníkem - 100 milionů prodaných automobilů v roce 2018. Nakonec se však automobilkám podařilo prodat jen 81 milionů aut, což je jen o dvě procenta více než v roce 2017. Znamená to konec dlouhodobého trendu vysokého růstu o 5 – 10 % ročně trvajícího od roku 2000. Do roku 2040 by mělo 55 % všech nových prodejů automobilů a 33 % všech aut v ulicích představovat elektromobily. Německo se však teprve začíná transformovat na nový technologický trend a oproti konkurenci je roky pozadu. V roce 2019 budou vrcholit protiglobalizační nálady. Země se proto zaměří na domácí trhy, snižování nákladů, produkci, lepší využití big data a snižování uhlíkové stopy, tedy přesný opak toho, co bylo pro Německo přínosné od roku 1980. Na základě tohoto Německo ve třetím čtvrtletí 2019 upadne do recese.


8. Sluneční bouře způsobí škody ve výši dvou bilionů dolarů

Život na zemi existuje díky stabilní energii, kterou dodává Slunce. To však není vždy klidnou koulí hořícího vodíku. Astronomové dobře vědí, že Slunce je neustále se vařící kotel plný aktivity, který dokáže vyprodukovat neuvěřitelnou sílu ve formě solárních erupcí. V roce 2019, kdy se na plné obrátky nastartuje 25. sluneční cyklus, zasáhne sluneční bouře i západní polokouli. Většina satelitů bude vyřazených z provozu, což způsobí v našem světě závislém na GPS nepopsatelný chaos. A jaký bude účet za způsobené škody? Přibližně dva biliony dolarů, což je asi o 20 % menší škoda ve srovnání s tím nejhorším scénářem, který odhaduje studie firmy Lloyds o potenciálních finančních rizicích slunečních bouří publikovaná v roce 2013.


9. Prudké oteplení klimatu donutí vlády k zavedení celosvětové daně z dopravy

Svět bude i nadále trápit nepříznivé počasí a Evropa opět zažije extrémně horké léto, což způsobí paniku ve městech po celém světě. Doposud měl letecký a lodní průmysl významná daňová privilegia, což se změní, když tato odvětví budou předmětem nové globální daně z dopravy. Zavede se světová daň na leteckou přepravu a daň z tonáže v lodní dopravě, jejíž hodnota bude propojena na emise uhlíku. Nový daňový poplatek bude stanoven na 50 dolarů za tunu emisí CO2, což ve srovnání s předchozími návrhy představuje dvojnásobné navýšení a výrazně to převyšuje i úroveň 15 eur za tunu platnou v tomto roce. Nová daň zvýší cenu letenek a námořní přepravy, protože dopravní firmy přenesou vyšší náklady na spotřebitele. USA a Čína už v minulosti zpochybnily daň z paliv v letecké dopravě odvoláním se na Chicagskou úmluvu o mezinárodním civilním letectví z roku 1944. Čína však změní svůj postoj jako přirozený krok v boji proti znečištění, což přinutí změnit názor i USA. Bude tak přijata celosvětová daň z letecké a námořní dopravy a akcie spojené s turismem, leteckými společnostmi a lodní dopravou se ponoří do nejistoty nižšího růstu.


10. MMF a Světová banka zastaví měření HDP a budou hodnotit podle produktivity

Na jarním setkání MMF a Světové banky dojde k překvapivému rozhodnutí. Hlavní ekonomky Pinelopi Goldberg a Gita Gopinath oznámí svůj záměr zastavit měření HDP zemí. Úroveň HDP podle nich nedostatečně odráží skutečný vliv nízkonákladových služeb založených na technologiích a tento ukazatel nezohledňuje environmentální otázky, což dokazují hrozivé důsledky znečištění na lidské zdraví a zhoršení životního prostředí v Indii a po celém světě. Produktivita je bez pochyb jedním z nejpopulárnějších, ale nejméně chápaných výrazů v ekonomii. Jednoduše řečeno, definuje ji výkon za odpracovanou hodinu. Ve skutečném světě je však produktivita mnohem složitějším pojmem a dá se považovat za největší determinant životní úrovně v čase. Pokud se země snaží zlepšit štěstí a zdraví lidí, musí produkovat na pracovníka větší výkon než v minulosti. Toto bezprecedentní rozhodnutí MMF a Světové banky také symbolizuje přechod od éry centrálních bank, které se staly v časech po globální finanční krizi synonymem kolapsu globální produktivity.

Autor: Steen Jakobsen, hlavní ekonom Saxo Bank

První část šokujících předpovědí naleznete zde.

Ohodnoťte článek
Sdílejte článek
Přečtěte si další články
10. šokujících předpovědi Saxo Bank pro rok 2019 II.