Inspirace na víkend: Trading vs. restaurace... Co mají společného?
Dnešní inspirativní článek na víkend bude poměrně krátký. O to více se nad ním zamyslete...
Jistě se ptáte, proč ten nadpis a jakou má souvislost provozování restaurace s tradingem. Pokud ještě pár řádků vydržíte, dozvíte se celou pointu. ;-)
V posledních letech jsou velmi populární různé pořady o vaření. Zapadají do toho také pořady, ve kterých se hodnotí restaurace, či jiná stravovací zařízení. V Čechách se v tomto oboru proslavil např. Zdeněk Pohlreich v zahraničí pak Gordon Ramsay. Pokud se však na tyto pořady podíváte trochu jinou optikou a zaměříte se nejenom na zábavu, ale také na detaily z přípravy jídel, kuchyně a pojmete to alespoň trochu byznysově, pak zjistíte, že existují velmi jasné a zřetelné paralely k tradingu. Třeba vám mé úvahy nad těmito dvěma zdánlivě rozdílnými světy pomohou k lepšímu vnímání podstaty tradingu.
Pár pojmů a souvislostí
Provozování restaurace - tradování
Majitel restaurace - trader
Umístění restaruce - trh, který obchodujeme
Jednotlivá jídla menu - obchodní systémy
Kvalita uvařených pokrmů - úspěšnost obchodních systémů
Vybavení kuchyně a samotné restaurace - softwarové a hardwarové vybavení tradera
Čistota, ochota personálu, poctivost personálu, marketing apod. - psychika a vlastnosti tradera
Podstata věci
Aby restaurace dobře a hlavně ziskově fungovala, je potřeba součinnosti všech výše uvedených složek. Stejně tak je tomu i u tradingu. Mnoho traderů dělá chybu, že se zaměří jen na obchodní systém. Vypiluje ho k dokonalosti nebo třeba již mají nějaký velmi kvalitní systém. Přesto však nejsou schopni ziskově obchodovat. Odpověď proč to tak je, se skrývá právě v té restauraci.
Všichni to známe, často i z výše zmíněných televizních pořadů. V restauraci výborně vaří, ale neprosperuje. Skvělá jídla a recepty, ale v jídelním prostoru prakticky prázdno... Na vině může být neochotný personál, neútulné či špinavé prostředí v jidelním prostoru, špatná lokalita nebo i nedostatečná marketingová propagace. Jinak řečeno, špatná psychika tradera, nevhodný výběr trhu, nedodržování obchodní strategie.
A mohu pokračovat dále... Jak může kuchař uvařit vynikající jídlo, pokud nebude mít to správně vybavení kuchyně, včetně ingrediencí. Jak může trader obchodovat svůj vynikající obchodní systém, pokud nemá ty správné nástroje pro analýzu trhu nebo brokera, který by plnil jeho obchodní příkazy tak, jak má? Myslím, že odpověď je jasná a ani vás nemusím zdržovat jejím psaním. :-)
Když se nad tím zamyslíte, je opravdu na restauraci nejdůležitější pouze kvalita servírovaného jídla nebo jsou pro zdárné fungování potřeba i další akspekty? Neříkám, že všechny složky mají stejnou váhu a zastoupení. To si musí každý zhodnotit sám. Vím jen, že trading není jen o hledání "neprůstřelného" obchodního systému (uvaření chutného jídla). Je v tom daleko více...
Hodně zdaru v tradingu
MS
Autor: Michal Stibor